Toomine vähehaaval
Retriiveri iseseisva töötamise mõõdupuu on retriivimine ehk (ära)toomine. See on teema, mis põhjustab paljudele koerajuhtidele tuska ja sageli võib kuulda küsimusi, miks koer korralikult ei eemaldu, miks töömotivatsioon kolme dummy või saagi järel lõppeb, miks koer otsib, aga ei leia.
Äratoomisel mõjutavad töötamist saagiveetlus, haistmise kasutamine, iseseisvus, koera füüsis, sitkus, motivatsioon ja pärilikkustegurid. On täiesti selge, et koera ja koerajuhi koostöö ning koera baaskoolitusega peavad asjad korras olema, et võiksime edaspidiseks seatud eesmärke saavutada.
Eesmärk on, et koer oleks tõhus töötegija, kelle iseseisvus ja ohjamine on heas tasakaalus.
Põhiasjad selgeks kutsikana
Kutsika kiireim õppimisaeg on 8-12 elunädalal. Seda aega tuleks ära kasutada, pakkudes kutsikale palju kogemusi ja ajendeid-stiimuleid. Kui on karta, et kutsikas pole pärinud eriti head saagiveetlust, siis tasub kutsikat juba selles eas erinevate saakidega tutvustada. Kutsikast näeb kiiresti, milline suhtumine tal saaki on – mõned vajavad rohkem innustamist ja teistele pole vaja saaki isegi suhu anda.
Hiljem, kui hambad vahetunud, tuleks saaki aeg-ajalt tutvustada. Selles ajajärgus ei peaks saagiga treenima, sest on palju muud ja tähtsat õppimist, nagu: juurdetulek, istumine, kontakti arendamine, kandmine, kätteandmine jne. Haistmismeele kasutamist võib arendada kutsikale lühikesi jälgi aeda vedades, kuid samas kindlasti ise koha peal hoolt kandes, et kui kutsikas saagi leiab ei lõppeks olukord söömaajaga või koerajuhi eest saagi peitmisega.
Ja siis eelkooli
Kutsikaga, kes on eelmainitud põhiasjad selgeks saanud võib alustada iseseisva töö eelkooli.
Õpetatakse käsklust „Otsi“, seda kõigepealt sisetingimustes maiusega. Seejärel viiakse dummy koos koeraga juba eelnevalt tuttavasse metsa ja saadetakse kutsikas lähedalt „Otsi“-käsklusega tooma. Kõne all on ennekõike sõna „Otsi“ õpetamine.
Tähtis on püüda arendada kutsika instinkte ja soovi tööd teha.
Tuule kasutamine (vastu- või allatuult) enda kasuks on meile juhtidele tihti väljakutseks.
Ometi on küsimus väga tähtsas õppevahendis, nagu koolilastele aabits.
Mõned näited kasutatavatest harjutustest
Harjutus 1
Vii dummy eelnevalt metsa ja too seejärel kohale koer. Minge jalutama allatuult, ära anna mingit käsku, vaid jalutage koos rihmastamata koeraga. Kui koer jõuab haistmise abil dummy juurde, tuleb koera kindlasti kiita. Kui koer ei jõua kuidagi dummyni, siis pole ka sellest midagi. Harjutust võib teisel päeval uuesti teha.
Harjutus 2
Ettevalmistused tehakse samamoodi nagu eelmiseski harjutuses. Nüüd lähete metsa kõndima rihmastatud koeraga. Kui näed, et koer haistab dummy lõhna, võid koera rihmast lahti päästa.
Kui koer hakkab liikuma, anna „Otsi“-innustus. Võid ise koeraga kaasa liikuda. Hiljem jätka samal põhimõttel, kuid anna käsklus „Otsi“ juba ennem, kui koer on lõhna üles võtnud.
Kutsikaga kaasas kõndides lood ettekujutuse koos-tegemisest, mis on kuldsele väga tähtis.
Ära unusta rahulikke-talitsevaid kiidusõnu, kui kutsikas on lõhna leidnud ja läheb asja uurima.
Kui põhimõte on korras
Õppimisprotsessi edenedes võib teha mitmekülgsemaid harjutusi, muuhulgas ühe dummy-toomise, kus dummy metsa viimine tehakse iga toomise järel uuesti. Nii välditakse dummy vahetamist ja kindlustatakse motivatsiooni säilimine.
Edasi võiks vedada saagiga jälgi ja lasta koeral oma lõhnataju abil selgitada, kus sihtmärk asub. Kuna koerajuht ei anna mingeid käsklusi ega innusta seda tegevust tegema, siis ebaõnnestumine ei too kummalegi kaasa pettumust.
Võib teha ka motiveeritud sektor-äratoomist, kus näiteks kolm dummyt viiakse eri suundadesse. Nii välditakse dummy vahetamist ja asjatut keelamist. Koer õpib ka osutatud suunda minema.
Kui koer oskab juba äratoomist, arendatakse toomistööd, muuhulgas maastiku vahetamist (mets, kõrkjastik, raiesmik, jne.). Toomise laiendamiseks võib näiteks jälje vedada toomisalalt „välja“ kuhugi kaugemale või viia dummyd koos koeraga toomisala tagaossa.
Kui koeral on selgelt lai toomine, siis tasub korralikult täita otsimisala eesosa.
Võid ka otsimisala raskemaks „lõhnastada“ - saakidega/dummydega/pallidega ja siis peita lõhnatekitaja heina/rohu alla. Vea lühikesi jälgi ja peida jälje lõppu ese, millega jälje vedasid, see ergutab koera rohkem haistmist kasutama.
Ära lase innukusel kaotsi minna
Äratoomise hõlbustamiseks võib kasutada erinevaid motivatsioonivahendeid nagu pardivile, lasud, jäljed, tuul, koerte kordamööda toomine. Tähtis on jätta noorele koerale treeningust hea enesetunne. Vahel võib viimased dummyd ka ise ära tuua, peaasi et innukus säiliks ega tekiks tüdimust.
Kordamööda toomise põhimõtteks on, et kui koer tuleb tühjalt tagasi, ta rihmastatakse ja pannakse istuma koerajuhi selja taha ning toomise järjekord läheb järgmisele koerale. Kui järjekorras-toomist on tegemas erineva koolitustasemega koerad, siis tuleb meeles pidada, et viimast dummyt ei saadeta tooma koeragrupi kõige kogenematumat koera.
Nõudmiste tõstmine
Kui koer oskab juba koos äratoomisega otsida ja küttida, siis võib temalt nõuda ka selle tegemist. Kui koer püüab koerajuhi juurde tühjalt naasta, võib ta peatada ja äratoomisele tagasi saata. Sel juhul on hea dummy või paar otsimisalale lisaks visata (kuid nii, et koer ei näe viskeid).
Tegevuse peaks lõpetama järgmise dummy toomisega.
Harjutades toomist peaks alati meeles pidama, et samal ajal ei harjutata loovutamist, suunamist, lähitoomist jne., vaid neid asju õpetatakse eraldi. Õppimise edenedes on vaja ka tõsta nõudmiste taset, raskeim meile tervikuna ongi teostada balansseeritud areng iseseisva töötamise ja suunamist nõudva ohjamise vahel.
ajakirjast „Golden Ring“ nr.2/2009. „Haku pala palalta – osa 1“ Susanna Fontell
No comments:
Post a Comment